Skulle skotta lite grus, då slutade min kära grävmaskin svänga.....
Det visade sig vara utgående axel på hydraulmotorn för svängen som gått av.

Gråt och jämmer.
Ett utmattningsbrott. Kan knapast svetsas, ny motor måste hittas, men var?

Hittade en begagnad larvmotor till Poclain. Skulle passa enligt ägaren.
Motorn är av radialkolvs typ och ganska tung.

Hej och hå. Ur med den gamla och i med den nya

Hurra, klang och jubel!!!!
Grävaren går igen
Men glädjen var snabbt övergående. Efter bara en halv minut ville maskinen bara svänga åt ena hållet. Efter mycket funderande stog det klart att skit i en av backventilerna på svängmotorns chockventilblock skulle få just denna otrevliga defekt. Det var inte annat att göra än att pilla loss chock blocket. Detta satt så intressant till att den lilla manövern tog två dagar. Efter det att ventilblocket åter var på plats gick maskinen som en klocka i flera sekunder så var det stopp igen. Skit i samma ventil. Pilla isär göra rent sätta ihop. Det finns inga bilder på det lilla äventyret av den enkla anledningen att jag inte var på hummör för fotografering. Denna manöver upprepades under flera dagar. Sedan var det bara att inse fakta, det fanns skit i hydraulmotorn som måste ut. Så det blev till att riva ut den ur grävaren för isärtagning och rengöring.

Det är alltid spännande att ta isär något första gången, finns det några överraskningar?

Jo då, små smaskiga stålflisor i motorn. Mums för ventiler och allt annat med för den delen.

Rost och smuts gör ju inte saken bättre......

Tvätta tvätta tvätta tvätta bort all läskig smuts, försökte även sudda ut min sura min, men det ville sig inte.
Nåväl nytvättad och fin sattes motorn tillbaka i maskinen. Den fungerade fortfarande inte. Pillade isär den satans backventilen ytterligare femtioelva gånger. I början hittade jag smuts, men de senaste demonterningarna gav inget alls. Jag bytte hydrauloljefilter, inte heller detta verkade göra någon nytta. Tillslut var jag så deppig att jag tog en rejäl fylla. Dagen därpå ville inte riktigt kroppen fungera som den skulle. Det gjorde ont i huvudet av någon anledning. Frampå eftermiddagen lyckades jag trotts ett alltjämnt ihållande bakrus ta mej i overallen och släpa mej ut till min skrala maskin. Jag startade och efter de sedvanliga sekunderna slutade den att svänga. I vanliga fall hadde jag utan dröjsmål kastat mej ner i ventilpaketet och letat fantom smuts. Men denna dag satt jag bara kvar i hytten och väntade på ett under, eller kanske bara på att bakfyllan skulle ge med sig. Efter en okänd tidsrymd startade jag maskinen igen för att se om något mirakel skett, å jo då nu var den stark igen, men bara en kort stund. Samma test en gång till gam samma resultat. Det visade sig bero på att den motor jag fått tag på egentligen är en larvmotor med två hastigheter. För att välja hastighet trycksätter man ett ventilhus i motorn och tvingar en kägla att röra sig nedåt i ett ventilslid mot en fjäder. Eftersom svängen bara behöver en hastighet, den låga, används inte denna ventil. Mitt stora misstag var att plugga anslutningen. Efter några sekunders drift läcker olja upp från motorn in i ventilhuset och pressar käglan nedåt så motorn hamnar mitt emellan hög och låg fart. Pluggen togs bort och ny provkörning gjordes. Nu verkade maskinen fungera som den skulle. Fast det hade jag ju trott flera gånger nu. Efter cirka en timmas grävning med maskinen började den låta fruktansvärt när jag svängde. Det lär som det låg en näve M8 muttrar och malde runt i svängmotorn. Det var bara att plocka ut fanskapet ännu en gång. Det enda som är possitivt med att göra samma sak om och om igen är att det går fortare var gång. Motorn revs isär och jag förväntade mej att se stor skada. Ingen ting i motorn så dock konstigt ut, allt var rent, snyggt och satt på rätt plats. Jag funderade på om motorns broms kunde skapa sådana läskiga ljud så jag tog bort ett av de åtta paren med lameller sedan skruvare jag ihop eländet och hällde tillbaka den i maskinen igen.


Nu verkar det som att maskinen faktiskt fungerar, men jag kan inte påstå att jag är avslappnad bakom spakarna på länge ännu.