Skulle skotta lite grus, då slutade min kära grävmaskin
svänga.....
Det visade sig vara utgående axel på hydraulmotorn
för svängen som gått av.

Gråt och jämmer.
Ett utmattningsbrott. Kan knapast svetsas, ny motor måste
hittas, men var?

Hittade en begagnad larvmotor till Poclain. Skulle passa enligt
ägaren.
Motorn är av radialkolvs typ och ganska tung.

Hej och hå. Ur med den gamla och i med den nya

Hurra, klang och jubel!!!!
Grävaren går igen
Men glädjen var snabbt övergående. Efter bara
en halv minut ville maskinen bara svänga åt ena hållet.
Efter mycket funderande stog det klart att skit i en av backventilerna
på svängmotorns chockventilblock skulle få just
denna otrevliga defekt. Det var inte annat att göra än
att pilla loss chock blocket. Detta satt så intressant till
att den lilla manövern tog två dagar. Efter det att
ventilblocket åter var på plats gick maskinen som
en klocka i flera sekunder så var det stopp igen. Skit i
samma ventil. Pilla isär göra rent sätta ihop.
Det finns inga bilder på det lilla äventyret av den
enkla anledningen att jag inte var på hummör för
fotografering. Denna manöver upprepades under flera dagar.
Sedan var det bara att inse fakta, det fanns skit i hydraulmotorn
som måste ut. Så det blev till att riva ut den ur
grävaren för isärtagning och rengöring.

Det är alltid spännande att ta isär något
första gången, finns det några överraskningar?

Jo då, små smaskiga stålflisor i motorn. Mums
för ventiler och allt annat med för den delen.

Rost och smuts gör ju inte saken bättre......

Tvätta tvätta tvätta tvätta bort all läskig
smuts, försökte även sudda ut min sura min, men
det ville sig inte.
Nåväl nytvättad och fin sattes motorn tillbaka
i maskinen. Den fungerade fortfarande inte. Pillade isär
den satans backventilen ytterligare femtioelva gånger. I
början hittade jag smuts, men de senaste demonterningarna
gav inget alls. Jag bytte hydrauloljefilter, inte heller detta
verkade göra någon nytta. Tillslut var jag så
deppig att jag tog en rejäl fylla. Dagen därpå
ville inte riktigt kroppen fungera som den skulle. Det gjorde
ont i huvudet av någon anledning. Frampå eftermiddagen
lyckades jag trotts ett alltjämnt ihållande bakrus
ta mej i overallen och släpa mej ut till min skrala maskin.
Jag startade och efter de sedvanliga sekunderna slutade den att
svänga. I vanliga fall hadde jag utan dröjsmål
kastat mej ner i ventilpaketet och letat fantom smuts. Men denna
dag satt jag bara kvar i hytten och väntade på ett
under, eller kanske bara på att bakfyllan skulle ge med
sig. Efter en okänd tidsrymd startade jag maskinen igen för
att se om något mirakel skett, å jo då nu var
den stark igen, men bara en kort stund. Samma test en gång
till gam samma resultat. Det visade sig bero på att den
motor jag fått tag på egentligen är en larvmotor
med två hastigheter. För att välja hastighet trycksätter
man ett ventilhus i motorn och tvingar en kägla att röra
sig nedåt i ett ventilslid mot en fjäder. Eftersom
svängen bara behöver en hastighet, den låga, används
inte denna ventil. Mitt stora misstag var att plugga anslutningen.
Efter några sekunders drift läcker olja upp från
motorn in i ventilhuset och pressar käglan nedåt så
motorn hamnar mitt emellan hög och låg fart. Pluggen
togs bort och ny provkörning gjordes. Nu verkade maskinen
fungera som den skulle. Fast det hade jag ju trott flera gånger
nu. Efter cirka en timmas grävning med maskinen började
den låta fruktansvärt när jag svängde. Det
lär som det låg en näve M8 muttrar och malde runt
i svängmotorn. Det var bara att plocka ut fanskapet ännu
en gång. Det enda som är possitivt med att göra
samma sak om och om igen är att det går fortare var
gång. Motorn revs isär och jag förväntade
mej att se stor skada. Ingen ting i motorn så dock konstigt
ut, allt var rent, snyggt och satt på rätt plats. Jag
funderade på om motorns broms kunde skapa sådana läskiga
ljud så jag tog bort ett av de åtta paren med lameller
sedan skruvare jag ihop eländet och hällde tillbaka
den i maskinen igen.


Nu verkar det som att maskinen faktiskt fungerar, men jag kan
inte påstå att jag är avslappnad bakom spakarna
på länge ännu.